top of page
  • Obrázek autoraVeronika Jonešová

Mažoretky VS. zubní kazy

Každý rodič se rve za své dítě jako lev. 🦁 Ale občas se může stát, že vedou boje na špatných frontách.

Uvedeme smyšlený příklad pro představu:

👨‍👩‍👧‍👦Čtyřčlenná rodina přijde na prevenci k zubní lékařce, proběhne kontrola a paní zubařka zjistí, že osmiletá holčička Maruška má dva kazy, které jsou potřeba vyvrtat a desetiletý Honzík bude nosit rovnátka, tudíž mu paní doktorka doporučila návštěvu dentální hygieny. Na rodičích tedy je, sjednat termín pro obě děti plus se všichni objednat na prevenci za půl roku. Přijdou na recepci a paní recepční se vytasí s termíny: „Maruška by mohla přijít příští týden od dvou hodin?“ kouká na maminku.

Ta, vybavená rodinným diářem, nasazuje brýle a povídá: „Ne, to nepůjde, to má Maruška mažoretky.“

Když se podaří sjednat termín, který nekoliduje se školou, družinou, ani žádným jiným zájmovým kroužkem, paní recepční pokračuje dál: „na dentální hygienu pro Honzíka bych měla termín pozítří v osm hodin ráno, jinak to máme nabité a objednáváme až za tři měsíce…“

Maminka kategoricky odmítá uvolnit Honzíka ze školy, paní recepční tedy kombinuje dál. „Dobře, tak příští týden ve středu ve tři hodiny, ale bude to k jiné paní hygienistce.“ 🦷

„No, to se nám nehodí, to má Honzík karate a my nechceme k nikomu jinému! To tam vážně nemáte jiný volný odpolední termín?“ Tatínek netrpělivě bubnuje prsty do pultíku a hlasitě odfrkává. Už by se nejradši viděl v autě na cestě domů. Po dvaceti minutách rodina odchází z recepce, a věřte mi, nikdo není úplně spokojený.

📞O pár týdnů později zvoní na recepci telefon: „Prosim vás, naši Marušku ten zub bolí už asi týden a dneska v noci plakala a nespala, můžeme hned přijet?“ zoufalá maminka prosí o akutní termín.


V tu chvíli paní recepční polévá pot. Ví, co teď bude následovat. 😭 Plačící dítě, které nepůjde do školy, ani na mažoretky, vystresovaný rodič a hledání termínů v ten den pro akutní ošetření, když je diář nabitý pacienty. To není úplně jednoduché. Recepční nemůže zvednout telefon a zavolat náhodnému pacientovi, aby mu sdělila: „Pane Vomáčko, dneska nejezděte, jednu holčičku rozbolel zub, který si nemohla nechat vyvrtat dřív, protože šla radši na mažoretky…“ asi si všichni dokážeme představit, kam by pan Vomáčka poslal paní recepční i s holčičkou, když na svůj termín sám čekal několik týdnů. 😡


„Přijeďte v deset,“ oznamuje recepční po poradě s lékaři.

„Jasně, budeme tam! To by bylo super, kdybyste jí to všechno spravili rovnou, víte, ona má zítra soutěž s mažoretkami a nesmí tam chybět,“ raduje se maminka.

Není potřeba tenhle příběh dál rozepisovat. Chápeme, že podporovat děti v jejich zájmech je důležité, vždyť jinak by nám ta mládež shnila u telefonů, ale podporovat je na úkor jejich zdraví – 💙a ano, zuby jsou kategorie zdraví 💙– je důležitější. Maruška může vesele chodit celý rok na všechny kroužky a ani jednou nevynechat, ale pokud kvůli tomu bude zanedbávat péči o zuby, může se jí stát, a náhoda je blbec, že zrovna v den jejího vystoupení bude ležet s opuchlou pusou na zubařském křesle a lítost to bude několikanásobná. Rádi bychom vás tedy poprosili, jestli byste energii, kterou věnujete rozšiřování zájmu vašich dětí, rozdělili stejnou měrou i na péči o jejich zdraví. 🙏

Sjednávání termínu na ošetření nemá být o hledání kompromisů, to neudělá nikoho spokojeným. Má být o rychlé a efektivní komunikaci, kdy všichni chtějí to stejné. Ošetřit dítě a ideálně i sám sebe, co nejrychleji. 🫶

505 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page